Parlar en aquest moment de les arrels populars del nacionalisme a Catalunya resulta sobrer, la qual cosa no vol dir que per arribar a aquest punt determinats autors hagin hagut de fer una tasca que era en el seu moment herètica respecte als corrents historiogràfics imperants. Potser el més convenient i just seria iniciar el recorregut amb Fèlix Cucurull i els seus Orígens i evolució del federalisme català, del 1970, si bé l’obra que tindrà un impacte més significatiu en la historiografia catalana serà El nacionalisme català. Problemes d’interpretació, ponència que Josep Termes i Ardèvol va presentar al Col·loqui d’Historiadors dels dies 3 i 4 de maig de 1974, organitzat per la Fundació Bofill, a Barcelona, una interpretació del catalanisme popular que el 1999 donà lloc a la seva obra Les arrels populars del catalanisme. L’any 2000, i reblant aquest plantejament del catalanisme d’origen popular, lligat a conceptes de catalanitat i permanència cultural, Pere Anguera i Nolla publicà Els precedents del catalanisme. Catalanitat i anticentralisme: 1808-1868. Aquestes línies interpretatives tindran continuïtat fins al present. El 2008 Pere Gabriel i Sirvent va aplegar en l’obra El catalanisme i la cultura federal. Història i política del republicanisme popular a Catalunya al segle xix, el conjunt d’articles sobre aquestes aspectes.
Els orígens populars del nacionalisme al Principat de Catalunya. Roca i Ferreras com a precursor
The Popular Origins of Nationalism in the Principality of Catalonia: Roca i Ferreras as a Precursor
La construcció del catalanisme al segle xix ha estat interpretat fins als anys setanta com una construcció de caràcter burgès i conservador. A partir dels treballs de Fèlix Cucurull, Josep Termes i Pere Anguera, s’ha palesat la importància de l’element popular en aquesta construcció. Josep-Narcís Roca i Ferreras serà el primer que reivindiqui públicament aquest discurs i que contempli l’assoliment de la independència nacional com un dels dos elements constants del pensament polític català; el segon seria la tradició de les llibertats polítiques, democràtiques i l’emancipació social.
Cita:
Revdecat, ISSN: 0213-5876, 2026, núm. 333, p. 165-181
Abstract (English):
Until the 1970s, the construction of Catalanism in the nineteenth century was generally interpreted as a bourgeois and conservative phenomenon. However, the works of Fèlix Cucurull, Josep Termes and Pere Anguera revealed important aspects of popular participation in this process. Josep-Narcís Roca i Ferreras was the first to publicly articulate this perspective and to conceive the attainment of national independence as one of the two enduring pillars of Catalan political thought, alongside the tradition of political and democratic freedoms and social emancipation.
Paraules clau: catalanisme, independentisme, Catalunya, Restauració borbònica, Sexenni Democràtic
Keywords: Catalanism, independence movement, Catalonia, Bourbon Restoration, Democratic Sexennium
Subscriu-te per llegir l'article complet
Subscriu-te